[ Motor USA ] [ elf steden 2000 ] [ elf steden 2001 ] [ elf steden 2002 ] [ Denmark Puch Club ] [ 9 provincien ] [ Zelzate brommer ] [ Elf Bergen ] [ Jubileum rit PCN ] [ Rondje IJselmeer PCN ] [ Twente rit ] [ Pampus rit ] [ Stampersgat ] [ Oostenrijk Puch Club ] [ Euro Puch 2009 ] [ Euro Puch 2010 ] [ Euro Puch 2012 ]
9 Provincien rit Belgie
Op 28 en 29 Juni 2003 werd de 9 provincie rit
gereden in Belgie. Bij vele van jullie waarschijnlijk bekend, zo ook bij mij.
Maar ik was er nog nooit toegekomen om deze monsterrit te rijden.
Er zijn niet zoveel mensen in mijn kennissenkring die net zo gek zijn als ik en
om nou helemaal alleen te gaan is ook weer zowat.
Uiteraard besef ik best dat er met mij nog vele anderen op zo’n treffen zijn
maar toch, ook zij vormen allemaal groepjes.
Uiteindelijk had ik een aantal mensen zo gek gemaakt dat ze er wel wat voor
voelde, maar uiteindelijk bleef ik toch weer alleen over. (mijn naam is
eigenlijk Remi ipv Henk).
Een collega van mij, die voor mij regelmatig de bezemwagen rijdt, zei per
ongeluk “goh wat leuk zo’n rit lijkt mij ook wel wat, jammer dat ik geen
oude motor heb”. Dat was hebbes. Ik vertelde hem dat een stuk oud ijzer met
wielen wel te regelen was. Nu was ik zelf van plan om de rit te rijden met de
Sparta, dus kon hij mooi mijn Puch gebruiken. Na enig tegenspartelen was het
geregeld. Dus ik op vrijdag de Puch en Sparta opgeladen de camper er voor gezet
en mijn collega op gaan halen. Na een voorspoedige rit aangekomen in Lede alwaar
de motoren gekeurd werden.
In Lede bleek dat je in deze wereld nooit alleen bent, want er waren nog twee
Puch clubleden.
De eerste dag werd er
voorspoedig gestart, om ongeveer 7:30 uur waren wij aan de beurt. Een schop
tegen de Puch en de Sparta was voldoende om ze tot leven te brengen. De Puch had
ik voorzien van een nieuwe dynamo, regelaar en Accu, ook de ketting was
vernieuwd de banden vol de rest nagekeken en in orde bevonden.
De Sparta heb ik ontdaan van de ontsteking spoelen en deze vervangen door twee
bobines, nieuwe puntjes en bougies en de rest nagezien. Jullie lezen het goed ik
ga deze keer niet over 1 nacht ijs mij kan niets meer gebeuren.
De rit voerde ons langs de mooiste plekjes en verliep heel voorspoedig. De
eerste stop werd al snel bereikt. Na het nuttigen van een lekkere kop koffie
werd er weer gestart. Alweer geen problemen, het wordt eentonig al meer dan 100
km gereden zonder pech. Je begrijpt het al na circa 105 km stottert de Sparta en
loopt op 1 poot.
Bougie (nieuw) verwijdert en geen vonk, ra ra ra hoe bestaat het. Voordat ik
verkeerde dingen zou gaan zeggen eerst maar weer een andere (nieuwe) bougie
gepakt. Deze gecontroleerd en ja hoor er is weer vonk, voor de zekerheid de
originele bougie nogmaals geprobeerd en nog steeds geen vonk.
De bougie op de daarvoor bestemde plaats gemonteerd, starten lopen. De Puch ook
weer gestart en daar gingen we weer, verder met het optimaal genieten. Onderweg
lekker gegeten enz. Na ongeveer 300 km stoppen we even om van het uitzicht te
genieten. Mijn collega zegt "blij dat we even stoppen want ik heb lamme
handen van aan het gaskabeltje trekken". Ik kijk wat verbaasd, waarna hij
mij uitlegt dat de gashendel niet meer te verdraaien is, ter plekke de gashendel
gerepareerd en wij zouden weer verder gaan.
Vol goede moed de helmen op en starten maar. De Sparta sloeg spontaan aan maar
de Puch deed niets, totaal geen stroom meer, accu volkomen leeg. De Puch
aanduwen zonder stroom gaat wel maar is erg zwaar. Dus de helmen af en de accu
van de Sparta er in gezet. De Puch startte weer onmiddellijk en blijft zelfs
lopen zonder dat de accu is aangesloten. Ik heb een schakelaar bij de accu
zitten, dus tijdens het rijden de accu afschakelen en alleen op de dynamo
rijden.
De Sparta werd voorzien van de Puch Accu en aangeduwd. De Sparta is een erg
makkelijke starter en doet het zelfs geheel zonder accu.
Op deze manier werd de eerste dag afgesloten en hebben we genoten van een
heerlijke maaltijd. De Accu die in de Sparta gezet was, was en bleef nog steeds
leeg. (Zelf thuis op de lader geen leven meer in te krijgen)
De volgende dag De Puch
gestart de Sparta aangeduwd en weer verder gegaan met het grote genieten.
Na de eerste stop wilde de Puch weer niet starten. Totaal geen vonk maar wel een
volle accu. Wat bleek, de puntjes opende niet meer. Dit ter plekke verholpen en
weer verder gegaan. Vanaf dit punt hebben wij ook nog een meerijder gekregen (BMW
R25 met Steib zijspan) die geen zin meer had om de route te lezen, wij hadden
hier uiteraard geen bezwaar tegen. Alhoewel je met een zijspan wel een stuk
langzamer gaat, maar we hadden toch geen haast. Zowel de Puch als de Sparta
hebben zich verder uitstekend gedragen en met het grootste gemak alle heuvels op
en af gereden.
Ondanks dat de Sparta toch een twee cilinder is werd hij door de Puch regelmatig
ingehaald tijdens het stijgen. Ik vertelde mijn collega dan maar dat hij weer
terug moest want ik was de kaart lezer. Uiteraard heb ik hem later verteld
waarom ik de kaart lezer wilde zijn. Want eerlijk is eerlijk 750 km achter een
Puch aan rijden vind ik zelfs te veel van het goede (je weet wel van die blauwe
walm)
Kortom de 9 provincie rit is een echte aanrader en een absolute must voor de
toer liefhebbers het is ver en lang rijden, maar iedere km is genieten. De
organisatie is perfect en de prijs mag goed genoemd worden. Alles is prima
verzorgd tot in de laatste details.
Volgend jaar doe ik het
zeker weer (bij leven en wel zijn) maar ik waag het te betwijfelen of ik het
weer met de Puch of de Sparta zal doen. Een beetje luxe is toch ook wel prettig.
Ondanks dat beide motoren zich prima gedragen hebben en zeker de Puch een goed
zadel heeft hadden we toch wel een (HOUTEN RE ???)
Op zondag avond lekker wezen douchen een paar pintjes gepakt en de camper in
gerold. De volgende morgen regende het pijpe stelen maar dat was alleen maar
jammer want ons weekeind kon niet meer stuk.
