[ Motor USA ] [ elf steden 2000 ] [ elf steden 2001 ] [ elf steden 2002 ] [ Denmark Puch Club ] [ 9 provincien ] [ Zelzate brommer ] [ Elf Bergen ] [ Jubileum rit PCN ] [ Rondje IJselmeer PCN ] [ Twente rit ] [ Pampus rit ] [ Stampersgat ] [ Oostenrijk Puch Club ] [ Euro Puch 2009 ] [ Euro Puch 2010 ] [ Euro Puch 2012 ]
Gereden op: 1 september 2007
Henk Puch 250 SG
Ineke Puch 125SVS
Organisatie Puch Club Nederland Henk en Ineke
In half 2006 had Ineke een
programma gezien op de TV welke over het eiland Pampus ging. Dit sprak haar
zo aan dat we het leuk vonden om hiernaar toe een rit te organiseren.
De rit zou uitgezet worden voor OMS en de Puch Club.
Uiteraard kan je daar gewoon over de grote weg en/of B wegen naar toe maar
dat was de bedoeling niet. Dus toen na het plegen van verschillende
telefoontjes alles geregeld was moest alleen de datum nog geprikt worden en
de rit uitgezet worden.
Een datum prikken is met de
huidige ritten agenda's eigenlijk het moeilijkst, dachten wij.
Niets bleek minder waar die
datum was met twee minuten voor elkaar. De melding in beide club bladen
geplaatst met de oproep "wel opgeven want anders kan het niet door gaan
in verband met reserveringen". De Puch Club gaf hier gehoor aan echter
de OMS leden lieten het afweten. Wel de rit geheel voorbereid en de rit met
uiteindelijk 5 OMS leden gereden waarvan er twee van het bestuur waren. We
zijn die datum niet naar Pampus geweest want de boot had ik afgeblazen.
Gelukkig kwam de Puch Club wel
in een behoorlijk aantal opzetten op 1 september.
Het onderstaande verslag is dan ook geschreven door 1 van de PCN leden
bedankt Jan.
Voor het ritverslag retour eiland
Pampus voldoe ik bij deze gaarne aan het verzoek van de organisators Henk en
Ineke.
Nadat Wim Ruesink uit Goor op de vroege
morgen van mijn 75ste verjaardag op 1 Sept. jl mij om ± 07.00 uur in
Varsseveld ophaalde en nadat mijn Puchie in de bus was geplaatst zijn wij
via de A18-A12 naar Bodegraven/Zwammerdam gereden om bij de wegenbouw
locatie, waar onze voorzitter in de technische dienst de zaak goed draaiende
houd, het Busje(komt zo), om ongeveer 09.00 uur op de Parkeerplaats aldaar
tot stilstand kwamen. Nadat wij de 2 motoren uit het busje hadden kwamen
geleidelijk de overige, met als eerste Anton en z.n Coby, op de Puch de
parkeerplaats op gereden, zoals gebruikelijk eerst alles in gereedheid
gebracht voor deze eenmalige uitvoering om met z,n 19 deelnemers (incl.passagiers),
waarvan er ook nog 4 v/d club Oudenhoorn bij waren, hebben wij eerst maar
eens een bakkie koffie naar binnen gewerkt Na wat bij gepraat te hebben was
zo zoetjes aan de tijd aan gebroken om ons in de kleren te hijsen ter
voorbereiding van deze bijzondere Puchrit naar het eiland Pampus boven het
vasteland bij Muiden. Zo rond de klok van 10.15 uur kwam de groep
geleidelijk aan in beweging met als kopman Henk Scholten (cq Ineke als
kopvrouw) die deze rit ook voorbereid hebben en al die gene die van plan
waren om deze bijzondere Puchrit mee te gaan er als een ervaren Puch of een
andere tweewieler rijder er achteraan.
Vanaf de parkeerplaats gingen we
richting Zwammerdam waar al snel onze kopman z,n puchie tot stilstand kwam
op een T kruising, affijn Ineke niet te beroerd om haar Henk, op de motor
zittende, een flinke duw te geven om het gevaarte weer op gang te krijgen,
dit lukte prima alleen Ineke was daar zo moei van geworden dat ze toch maar
eventjes op het wegdek er bij ging uitrusten, maar gelukkig liep dit goed
voor haar af. Nadat de stoet weer in beweging kwam zijn we om en om, daar
waar dat gewenst was bij de afslag Rechts of Links een ieder om de beurt,
maar even gestopt om de achter ons rijdende collega niet de verkeerde kant
op te laten rijden. Zo zijn we met z,n allen op bijna top snelheid door een
voor mij en vele collega,s onbekend gedeelte van dit stukje Holland (dat
anders mooi is als het Oosten des lands) geleidelijk aan via-via (te veel om
de totale routebeschrijving hier weer te geven) in de buurt van onze
Hoofdstad gekomen. Waarna we onder de A1 doorgingen, richting het Gooi, en
we ergens ook nog één van onze oudste clubleden (Jan Ton uit Monnikendam)
oppikten om aldus verder te toeren richting Muiden. Alwaar we, na de sluizen
bij de Herengracht gepasseerd te zijn, bij de parkeerplaats van het
prachtige oude Kasteel Muiderslot aankwamen om onze motoren aan de
ketting of een ander wielslot vast te leggen zodat we later bij terugkomst
zeker wisten dat onze tweewielers ook het 2de stuk terug naar het
Zwammerdamse konden volbrengen. Ter vermelding deze bijna oud gezegde,je
komt eenmaal in je leven op een plek terug waar je ooit een keer geweest
bent, nou dit is mij nu gebeurd daar ik bij dit Muiderslot in April
1958 op deze Puch geweest bent omdat ik hier in de regio voor
herhalingsoefeningen was, t.w.kamp Crailo bij Laren;
Nu gaan we met z,n allen naar het vervoermiddel, wat ons over het
water naar het bijna onbewoonde (1 gezin houdt hier de wacht) eiland
brengt, het Oude Fort Pampus dat meer onder de oppervlakte ligt als er van
boven te zien is.
Nadat we ons bij de dienstdoende excursieagent hebben aangemeld kon
onze rondgang beginnen wat zich, eenmaal binnen, bijna in het donker
afspeelde, met zo nu en dan ietjes daglicht of een lichtflits van een
zaklantaarn. Na een interessante rondleiding zijn we wel tot de conclusie
gekomen dat hier nog veel te restaureren valt voordat dit oude beton skelet
als trouwzaal dienst kan doen voor diegene die daar wat voor voelen, Na een
goed uurtje konden we weer het daglicht buiten zien zodat we langzaam aan
ons konden opstellen in rijen van ??? om de terugtocht te maken naar onze
trouwe tweewielers.

Affijn de terugreis verliep bijna net zo
als de heenreis, alleen dan in omgekeerde richting. Na het verlaten van deze
niet zo grote schuit die afmeerde op een iets andere plaats alwaar we waren
vertrokken, toen nog effen een kort stukkie lopen en jawel daar waren we
weer bij ons vervoermiddel, na de inwendige mens even versterkt te hebben,
wat we ook al hadden gedaan voor dat we aan boord gingen, wat de
Organisatoren al reeds kant en klaar bij zich hadden (namens ons allen
hartelijke dank hiervoor).
Toen al onze motoren weer verlost waren v/d kettingen met sloten konden we
ons opmaken voor het 2de gedeelte van deze tot nu toe geslaagde Puch-dag
naar een plek waar je anders niet zo gauw naar toe gaat.
De nog koude motoren werden weer gestart om ze even op temperatuur te laten
komen alvorens te vertrekken richting waar we ook vandaan zijn gekomen,
althans tot voor de sluizen Links en dan maar de man of vrouw voor je
blijven volgen totdat we onderhands al zover zijn gevorderd dat we al in de
omgeving van het Amsterdam Rijn Kanaal zijn gekomen waar Anton/Coby in de
omgeving van Vinkeveen de koppositie van Henk/Ineke overnemen om ons
verder te voeren naar richting Wilnis en door het welbekende Woerden (bekent
van het uitstapje naar het excersitie terrein van als ik het goed hebt
het campeerweekend op 11-09-04 te Haastrecht) daarna worden we door Anton/Coby
geleid door een prachtig gebied over een alsmaar slingerend weggetje tussen
de waterige sloten door dat bijkans niet van ophouden wist en
uiteindelijk kwamen we vlak langs Bodegraven om een eindje verder zowaar in
het welbekende (van ‘s morgens) Zwammerdamse Wegenbouw bedrijf van Anton
z,n Werkgever de rit te beeindigen om ± 17.00 uur, Dit is voor
herhaling vatbaar maar laat ik het maar houden op de laatste rit dit seizoen
op 6 Okt. a.s rondje IJsselmeer Rechts om.
De afgelegde km's. op mijn Puch waren,
heen 62-terug 57-klopt dit ongeveer. (ja Jan dat klopt).
Na
nog even in de kantine wat gedronken te hebben met alle deelnemers en
elkander het allerbeste toegewenst te hebben en de 2 Puchjes weer in , Het
busje komt zo, geplaatst te hebben en vastgesjort is ons vertrek om
18.00 uur een feit en gaan wij weer richting het Achterhoekse Varsseveld en
Wim naar het Overijselse Goor.
Met nogmaals dank namens ons Tweetjes.
Dit verslag
is opgemaakt door puchlid no,233
Vriendelijk groetend Jan Bruil
