[ Motor USA ] [ elf steden 2000 ] [ elf steden 2001 ] [ elf steden 2002 ] [ Denmark Puch Club ] [ 9 provincien ] [ Zelzate brommer ] [ Elf Bergen ] [ Jubileum rit PCN ] [ Rondje IJselmeer PCN ] [ Twente rit ] [ Pampus rit ] [ Stampersgat ] [ Oostenrijk Puch Club ] [ Euro Puch 2009 ] [ Euro Puch 2010 ] [ Euro Puch 2012 ]
EURO PUCH TREFFEN 2009
Laat ik eens met de deur in huis vallen “zij die niet zijn
geweest hebben iets gemist”.
Wij, Ineke en ik dus, hebben deze keer geen excuus kunnen vinden om niet te
komen. Ook deze keer had ik op de bewust vrijdag vrij genomen en tot mijn
verrassing had ook Ineke een vrije dag, we konden dus al vroeg op pad. Ware het
niet dat ik de maandag er voor de 125 SVS van Ineke had laten keuren bij de RDW
en direct na de keuring werd mij verteld dat het kenteken nog deze week binnen
zou komen. Ja hoor, het kenteken kwam op donderdag binnen, alleen moest nu de
plaat nog gemaakt worden en deze zou pas vrijdag na 3 uur klaar zijn. Omdat ik
het wel fijn vond dat de 125 SVS nu eens legaal op de weg zou verschijnen hebben
we daar maar op gewacht.
Voor dit treffen vond ik het wel leuk om met iets bijzonders te komen, maar de
S4 rijdt wel maar heeft een moeilijke koppeling die niet lekker werkt, de 200
heeft geen kick starter veer (al wel besteld en ontvangen), plus dat het ding
rottig start, dus daar moet ik nog het nodige aan doen. Wat blijft er dan als
apart over: juist de 125 RLA die op zijn sloffen de 60 km per uur haalt en omdat
er verteld was dat het maar een korte rit zou zijn durfde ik dat wel aan. Want
om nou te zeggen dat de RLA de meest comfortabele Puch is gaat wat ver. Het ding
rijdt prima maar volgt een geheel eigen weg, zeker op de Belgische kasseien,
maar ja, opvallen is afzien zullen we maar denken. Met de RLA eerst maar eens
een wat langere proefrit gemaakt, voordat ik de gok waagde. Behalve dat de
uitlaatmoer los kwam bij de cilinder ging het goed. Op vrijdag morgen de ring
nog vast gezet en de tank inhoud gecontroleerd, deze was ruim half vol (zeg maar
3/4) met een verbruik van 1 op 20 en een tank inhoud van bijna 8 liter,
inclusief reserve moest dit dus genoeg zijn (maar hier over later). Van de SVS
had ik de beroemde raketten al eerder goed vast gezet dus was het nu nog wachten
op de kentekenplaat.
Om exact 3 uur ging ik naar de kentekenplatenwinkel en kreeg daar te horen dat de
plaat al ‘s morgens om 11 uur klaar lag, dus voor de kat zijn viool zolang
gewacht, het moet wel viool zijn want onze kater is een je weet wel kater. Beide
motorfietjes stonden al op de aanhanger en de aanhanger hing al achter de
camper, de hond was al naar de buren verhuisd dus waren we helemaal klaar om te
gaan, ware het niet dat de buurvrouw - die van de hond dus- nog even wat kwam
zeggen en ook nog wel een bak koffie lustte. Geen enkel probleem want koffie is
zo gezet en we waren nog steeds vroeg genoeg. Om vier uur stapte we in de camper
en na enig voorgloeien kon er gestart worden. Zoals verschillenden van jullie
weten wonen wij vlak aan de A16 richting tunnel Dordrecht dus de snelweg is met
circa 5 minuten bereikt. En ja hoor het stond muurvast, omdraaien en over de
brug gaan was geen optie, dus aansluiten maar. Het viel uiteindelijk erg mee
want direct na de afslag ‘s Gravendeel was het over en konden we in één keer
doorstomen naar Schilde. We hoefden niet meer te tanken dus fouten maken ging
ook niet. De TOMTOM bracht ons keurig in de Lindestraat te Schilde waar vader
Kennis ons stond op te wachten, nadat ik er eerst voorbij gereden was. Om
ongeveer zes uur stonden we geheel gesettled op de parkeerplaats en waren de
Puchjes al afgeladen met behulp van zoon Kennis. Ineke wilde nog wat
boodschappen doen in Schilde voordat we de avond ingingen. Dus de helm werd
opgezet, de rugzak omgebonden, de SVS gestart en daar ging ze dan, de wereldstad
Schilde in, op zoek naar een supermarkt. Nou presteert Ineke het om op de
landkaart te verdwalen, dus helemaal gerust was ik er niet op, maar ja als die
ketting van het aanrecht eenmaal los is willen die vrouwen ook gelijk de gehele
vrijheid hebben. Gelukkig leverde het geen enkel probleem op want ze was binnen
het half uur weer in één stuk terug, met de boodschappen die ze wilde hebben.
Het feest kon beginnen. Heerlijk weer, dus de stoeltjes en tafel werden gepakt,
een blikje bier open getrokken, het boek opengeslagen en genieten maar. Zo
kalmpjes aan kwamen ook de overige Puch leden binnen druppelen. Volgens Ronnie
en Bart moesten we rekenen op in totaal een opkomst van zo’n 50 motorfietsen. Ik
had er op vrijdag avond een zwaar hoofd in, want wij bleven steken
bij Lies, Leo, Anton, Coby, Huib en wij tweetjes.

Uiteraard was de oprichter van het Euro Puch Treffen Heinz ook al aanwezig.
Heinz heb ik ontmoet op het weekeinde Stampersgat en hij was toen het hele stuk
van Muchengladbach naar Stampersgat op zijn 150TL gekomen. Nu was hij in mijn
ogen een stuk wijzer, want hij was nu met de auto en aanhanger, maar had wel
zijn, tot in de perfectie gerestaureerde SGS meegenomen en op twee motorfietsen
tegelijk rijden kan zelfs Heinz niet.
Na het verwelkomen van de nieuwkomers werd het steeds maar later en kregen wij
ondertussen ook wel een beetje trek, de gehaalde boodschappen moesten ook
aangesproken worden. Om ongeveer 10 uur haakten wij af om alsnog maar wat te
gaan eten ,een spelletje Yatzee te spelen en te gaan slapen. De volgende morgen
zou het weer vroeg dag zijn en ik ben ook geen 20 meer. Bart had mij in die
tussentijd ook verteld dat de rit ruim 100 km was en voor de RLA met zijn
berijder is dat afzien, want zoals aan het begin van dit verhaal al gemeld het
ding loopt met pijn en moeite 60 en zwabbert over de weg, er werd dus
afgesproken dat ik met de scooter direct achter de voorrijder zou blijven. Want
ook al is het natuurkundig onmogelijk, achterin een groep rij je altijd een stuk
harder. (heeft iets met harmonica te maken geloof ik).
De volgende ochtend waren wij om ongeveer 7 uur weer bij de mensen, maar nog
niet gestart. Dus lekker koffie gezet voor Ineke (doe ik altijd). Na het
nuttigen hiervan en na het in de kleren hijsen maar eens voor gaan kijken, want
na eten, drinken en slapen wil je ook wel eens wat wegbrengen. In het clubhuis
van de Early Riders was een toilet en het clubhuis was de hele nacht bewaakt
open gebleven (bedankt hiervoor) dus het toilet gebruiken was geen probleem. Om
ongeveer 9 uur zouden er broodjes komen, geheel verzorgt door moeder Kennis.
Ondertussen druppelde ook de overige deelnemers binnen en werd het in zijn
totaal een grote groep. De Franse Puch Club stond op de camping en gaf in grote
getale acte de presanse, ook een aantal Duitse Puch Club leden hadden de Heimat
verlassen, uiteraard een aantal Belgische Puchjes, maar ook van onze club kwamen
er nog een aantal opdraven, te weten onze Limburger de heer Vonken met vriend,
zijne excellentie de heer Floor Mikkers was ook aanwezig met begeleiding. Jaap
was met de BMW R75 het hele eind komen rijden. Ons clublid uit Zeeuws-Vlaanderen
was met zijn prachtige SGA gekomen, deze SGA is zo betrouwbaar dat er zelfs geen
kick starter meer op zit. Piet de Haan en Wim Marijnisse hadden de Puchjes in de
Fiat geladen. Ik weet eigenlijk zeker dat ik er nog een paar vergeten ben, maar
tja ik ben ook geen 20 meer (om maar in herhaling te vallen en dat is geen
altzheimer).
Ook nog even speciaal te vermelden was de Duitse held die met zijn MZ zijspan
met 850cc diesel uit Duitsland gekomen was en in zijn tentje op de parkeerplaats
verbleef.
Uiteraard mag ik onze Klaas ook niet vergeten die de moeite heeft genomen om het
hele eind vanuit Tynaarloo naar Schilde te komen om zijn twee prachtige Saarinen
racers te showen. Om 11 uur begon het officiële programma. Bart had de
geluidsinstallatie in gebruik en er werd aangekondigd dat de racers gestart
zouden worden. Klaas dus met zijn twee Saarinen racers, Leo had als extra zijn
racer meegenomen, er was nog een plaatje van een S4 in sport uitvoering. Bij het
stukje demo rijden ging er niet om wie het snelst was maar meer wie de meeste
herrie maakte. De 130 db ooit verteld door Klaas zijn zeker niet gelogen. De S4
wist ook wel wat herrie maken was en de race Puch van Leo, die waarschijnlijk
het snelst is, maakte de minste herrie. Maar allemachtig wat is het een genot om
deze mensen te zien rijden op hun racers, op het moment dat ze er op stappen zie
je hun gezichten gaan stralen. Na de demo hielp de geluidsinstallatie van Bart
ook niet meer.

Na het demo geweld werd om 1 uur de rit gestart welke ons zou voeren naar het
Trabant Museum, naar een terras en weer terug naar Schilde. De rit had een
totale lengte van circa 113 km. Onze motorfietsjes hadden ruim genoeg benzine
dus er werden geen problemen verwacht. Na een wat onwennige start met mij direct
achter de voorrijder Ronnie ging het allemaal heel voorspoedig. Dat onwennige
komt hoofdzakelijk door ons omdat wij gewend zijn aan het follow-up systeem en
er in België meestal met wegkapiteins gereden wordt. Deze begeleiders zetten
gewoon de kruispunten af zodat wij zonder gevaar kunnen doorrijden. Even wennen,
want die snelle jongens komen je natuurlijk ook weer voorbij razen om het
volgende kruispunt te kunnen afzetten. Werkt perfect en zeker met een voorrijder
als Ronnie want die rijdt echt keurig een snelheid die ik zelfs met het
scootertje prima kon bij houden. Op het moment dat ik volop zat te genieten van
de tot nu toe prachtige rit moest er in een mooie stadje, bij een brug links
afgeslagen worden en ja hoor, de RLA wilde niet meer. De achterste begeleider
stopte ook ,evenals Ineke en Wout en Ellie. Hoe hard ik ook op de startknop
drukte, niet meer aanslaan. Wie schetst mijn verbazing even scheef houden op het
knopje drukken en lopen het ding. De benzine dop er maar afgehaald, in de tank
gekeken en nog ruim halfvol. Dus ik denk aan een vuiltje of zoiets, dat kon
haast niet want ik had het hele benzine systeem keurig schoon gemaakt. Op het
moment dat er weer gereden zou gaan worden sloeg hij weer af tot mijn stomme
verbazing. Volgens mij moest het dus de benzine toevoer zijn. Bij Wout achterop
naar een benzine pomp om een jerrycan te halen en daar stond de hele club te
wachten op ons. Bart was zo vriendelijk om met de bezemwagen terug te rijden en
heeft de scooter opgeladen. Ondertussen had ik al een jerrycan benzine getapt
met de bijbehorende olie. Toen de RLA aankwam, de benzine in de tank gegooid -er
ging ongeveer 4 liter in- dus dat 3/4 vol van mij was wel goed. Starten lopen.
Toch maar besloten om de RLA op de bezemwagen te laten en bij het Trabant museum
maar verder te zien. Op het moment dat Ineke aankwam bij het tankstation begon
ook haar SVS te stotteren, Ineke -ook niet gek- besloot om maar gelijk de tank
vol te gooien en daar ging zeggen en schrijven 4 liter in, dus ook lang niet
leeg, maar daarna geen problemen meer gehad. Voor beide is een verklaring. De
SVS verbinding tussen de linker en de rechter tankwang zit verstopt (kan niet
anders) Bij de RLA is het wat gecompliceerder. De uitgang van de tank zit op
gelijke hoogte met de ingang van de carburateur, de carburateur heeft een boven
aansluiting, het benzine slangetje loopt enigszins bol naar boven, tel daarbij
de hoogte van de doorlaat van de kraan en het niet werken van de reserve stand
(wist ik niet) en het probleem is verklaart.
Na eerst het Trabant museum bewondert te hebben is de RLA weer afgeladen en
heeft verder geen probleem meer opgeleverd.
Het Trabant museum was klein maar zeker de moeite waard, al was het alleen maar
door het enthousiasme van de eigenaars. Na dit bezoek werd er weer gestart en
nam ik mijn plaats weer in achter Ronnie, tussendoor nog een korte stop op een
terras en daarna terug naar Schilde. De route kan ik niet beschrijven want ik
heb geen idee waar ik geweest ben, wat ik wel kan zeggen is dat de route goed in
elkaar zat en HEEEEEEL erg mooi en gevarieerd was. Ook onderweg nog ergens een
slot aan het water tegen gekomen waarvan ik mij voorgenomen had om de naam te
onthouden, maar ja die leeftijd hé.
Keurig op tijd kwamen we weer terug bij het clubgebouw van de Early Riders.
Alwaar een verdiend biertje genuttigd kon worden.
Als avondmaal had moeder Kennis gezorgd voor een perfecte BBQ met een heerlijk
salade buffet dus de dag kon niet meer stuk.
‘s Avonds moe maar voldaan in de camper gekropen, om de volgende morgen weer
te kunnen genieten van de volgende ritdeelnemers. Wij hebben deze rit niet
gereden maar wel het merendeel van de motoren bekeken.
Om ongeveer 11 uur zijn wij weer richting Zwijndrecht vertrokken.
Om met het begin te eindigen.
“zij die niet zijn geweest hebben iets gemist”.
