|
De terugreis. Besloten werd om de terugreis via dezelfde route te rijden, met uitzondering van een paar aanpassingen. Dit hield in dat we vóór Salzburg even de A10 en aansluitend de A8 op zouden gaan en direct na Salzburg er weer af. We hadden wel geen vignet, maar voor die paar km waagden we het erop. Verder wilden we de Nederlandse grens bij Roermond passeren en daar via de N279 naar Den Bosch rijden. Bij Den Bosch de A2 op en bij Kerkdriel er weer af. Wout van den Heuvel reikte Harry nog een geel veiligheidsvest aan, zodat we uniform, maar vooral goed zichtbaar gekleed waren. Die vesten hebben hun dienst bewezen! 1e dag. Maandag 22 september vertrek uit Zwattendorf. Zonder veel moeilijkheden en met een kleine aanpassing in de route bereikten we de omgeving van München voorspoedig. Het weer was wel een beetje koud en nat. In Garching reden we direct naar de parkeerplaats van het Etap hotel, waar we ook op de heenreis overnacht hadden. Helaas, nu geen kamer beschikbaar. Dat betekende doorrijden en de volgende plaatsen proberen. Na enige vergeefse pogingen vonden we onderdak in Fürsten Feldbruck aan de westzijde van München. Die dag was goed voor 409km (ons record). Een grote pot bier, een stevige maaltijd en naar bed. 2e dag. Na in Augsburg weer eens verkeerd gereden te hebben ging alles voorspoedig totdat we vóór Amorbach opeens Jaap en de volgauto niet meer in onze achteruitkijkspiegel zagen. Omgekeerd en teruggereden. We vonden Jaap en de volgauto in een klein dorp Schneeberg geheten. Bij het verlaten van een parkeerplaats, waar we een rustpauze gehouden hadden, brak de achterketting van Jaap zijn motor. Hij had zich bergafwaarts laten uitlopen tot in de bewoonde wereld. Gereedschap tevoorschijn en aan de slag. Van de ketting was de verloopschakel gebroken. Montage van de ketting lukte niet (te kort). Reserve ketting gemonteerd. Het sluitstuk van de kettingkast verdween in de aanhangwagen omdat de kettingkast zo vervormd was, dat hermontage niet mogelijk was. Alles gecontroleerd en in orde bevonden. Van een bewoonster voor wier huis Jaap en Harry op het trottoir de reparatie verrichtten kregen we een emmer warm water en zeep om onze handen te wassen. Er stopte nog een motorrijder, die belangstelling had voor onze machines en de reparatie. Hij vroeg of er nog onderdelen te krijgen waren voor de TF. Toen we dit bevestigden en hem de websites van Stöckl en Wieser genoemd hadden, besloot hij zijn oude TF, die thuis opgeborgen was, weer nieuw leven in te blazen. Inmiddels liep het tegen vijf uur. Besloten werd te tanken en te kijken voor overnachting. Op het tankstation navraag gedaan. Een klant zei spontaan dat hij wel een adres wist en begeleide ons er naar toe. Volgauto met aanhanger op de privé parkeerplaats en de motoren onderdak. Prima. Die dag was de km-teller blijven steken op 296 afgelegde kilometers. 3e dag. Pas na negenen vertrokken i.v.m. mist. Gelukkig trok deze vlug op en konden we op pad. In de “Bergstrasse” was het weer klimmen, dalen en haarspeldbochten met hier en daar nog een flinke mistbank. Opeens ging de gasschuif van de motor van Harry vast zitten. Parkeerruimte opgezocht en de carburateur losgehaald. Op één of andere wijze was er een korreltje tussen gasschuif en carburateurhuis terecht gekomen. Schuurpapiertje erover, een druppeltje olie eraan en het was weer voor elkaar. In Bingen am Rhein bereikten we weer de linker Rijnoever. Nu namen we de gelegenheid waar om diverse keren te stoppen en foto’s te maken. Fantastische panorama’s! In Schleiden aangekomen brachten we de nacht door in het zelfde hotel als op de heenreis. Ontvangst was zeer hartelijk. Afgelegde km’s 337. 4e dag. Vertrek om 09.00 uur i.v.m. mist. Met voldoende zicht vertrokken. In de bergen werd het zicht weer slechter en moest de snelheid aangepast worden. Die morgen is een aantal van de bewoners van die streek dankzij onze matige snelheid, zeker te laat op hun werk aangekomen. Eerst nadat Aken en Alsdorf gepasseerd waren kwam de zon door en werd het prachtig weer. Alles liep voorspoedig tot vóór Den Bosch. De motor van Harry gaf opeens een vreemd grommend geluid en gaf de geest. Parkeerhaven opgezocht. Motor wilde niet meer starten. Vonk gecontroleerd, bougies verwisseld, carburateur schoongemaakt. Resultaat nul. Omdat de motor weinig compressie had werd gedacht aan een gaatje in de zuiger (later zou blijken dat een borgveertje van een zuigerpen tussen cylinder en zuiger terecht was gekomen). Verdere pogingen gestopt en de TF van Aart geruild voor de SG. Bij Den Bosch even de A2 opgeschoven en bij Kerkdriel er weer af. De weg was vanaf dat punt voor de inheemse rijders voldoende bekend om de thuisreis te beëindigen. Na de Kiltunnel misten we opeens Jaap. Hij meende een klemmer gevoeld te hebben. Even gewacht en weer verder. Bij aankomst in Nieuw-Beijerland alles uitgeladen en het
thuisfront op de hoogte gebracht. Afgelegde km’s, totaal ± 1300. Harry.
|