|
Het is half 2020, de Chinezen hebben het eerste gedeelte van het jaar compleet
verziekt met het Corona Virus dus van rijden en leuke dingen is het tot op heden
niets gekomen. Het ding eerst maar eens op de heftafel gezet, het benodigde gereedschap klaar gelegd en begonnen. Ondertussen is dit de zoveelste Puch die ik ga opknappen dus lukt het demonteren bijna met mijn ogen dicht. De onderdelen die schoon gemaakt moeten worden uitgestald en de onderdelen die geverfd moeten worden voorlopig op geborgen. Alles op mijn manier overzichtelijk ergens in de garage gedeponeerd dus.
Nu kan het grote schoonmaken beginnen, eerst de wielen aangepakt daar hoeft in
principe niets aangedaan te worden ze waren keurig zwart en dat wilde ik maar zo
laten misschien dat ik ze nog ga voorzien van een bies, maar dat beslis ik pas
als de rest geverfd is.
Om het verfwerk redelijk uit te voeren heb ik geleerd dat je de voorvork het
beste uit elkaar kan halen dit is op zich eigenlijk een rot klus maar wel goed
te doen. In dit geval had ik geluk want het balhoofd was aan één kant voorzien
van een kooilager dus kon ik maar de helft van de kogeltjes verliezen, maar wijs
geworden in het verleden heb ik al een flinke voorraad kogeltjes aangeschaft en
de bestaande kogeltjes keurig opgevangen tijdens de demontage. En dan nu naar het verfwerk, de goed kleur verf heb ik uitgezocht en moet ik laten mengen, maar eerst het schuurwerk en alles in de zink primer zetten te beginnen met de voor vork. Hiervan ik tot nu toe een heel klein stukje gedaan. Ben nu in totaal ongeveer 1 week bezig en al lekker opgeschoten. Ondertussen en overzicht gemaakt van de te bestellen onderdelen te weten:
Valt alles mee maar moet wel betaald worden natuurlijk en soms zijn onderdelen duurder dan een complete motorfiets, maar ja meneer Stockl moet er ook aan verdienen.
Het is nu begin december en ik ga de draad weer op pakken.
Het is dus morgen geworden dat ik verder ben gegaan. Het
kleine hete lucht kanon is zijn gewicht in goud waard en gelkoof het of niet het
krijgt de garage op een wenselijke temperatuur. Zal wel veel elektrisch kosten
maar dat is over een poosje toch niet meer te krijgen dus kan ik het beter nu op
maken nu het er nog is.
Vandaag dus de kleine onderdelen geverfd met de juiste kleur eigenlijk vind ik de kleur nu iets te licht maar ik laat het zo.
dit zou de originele kleur moeten zijn en ik vind dat ik er dicht genoeg bij ben.
De volgende dag verder gegaan met het verfwerk en dat vordert
gestaag. MAAR
Ik ben weer een paar dagen verder de benodigde
onderdelen zijn besteld nu bij Wieser want RBO had de bochten niet op voorraad.
Maar volgens mij zijn die jongens 4 handen op 1 buik want de prijzen zijn exact
gelijk.
15 december kwamen de kogeltjes binnen en op 16 december de onderdelen uit Oostenrijk. Ik heb nu alles binnen het verfwerk is klaar (zal hier en daar tijdens het monteren vast wel ergens beschadigen). Het balhoofd in elkaar gezet en 1 veerpoot gemonteerd de tweede kan nu gebeuren. Dan het voorwiel er los/vast inzetten de standaard er onder en het hele spul met vereende krachten 180 graden draaien zodat de achterkant afgemaakt kan worden.
20 Dec is bovenstaande allemaal uitgevoerd de vork poten gaven wel wat problemen en helaas zoals ik al opmerkte wat kleine beschadigingen aan het lakwerk maar daar had ik al rekening mee gehouden en als dadelijk alles in elkaar zit ga ik deze beschadigingen netjes wegwerken. Voorlopig staat ze weer op haar eigen pootjes en vanaf nu wordt het echt leuk. Maandag het gaat er op lijken, achterwiel zit er in , rekje zit er op en voor de grap de uitlaat en de tank er op gezet. Daarna alles klaar gelegd voor het elektrisch (dat was de bedoeling maar helaas geen elektrisch snoer meer, wel vast geprobeerd om de bedrading naar het achterlicht te trekken, maar waar het meestal goed gaat ging het nu fout. Het achterspatbord moet er weer af want ik krijg de draadjes er niet door dus daar nog even mee verder gegaan. Maar geen zin meer dus gestopt ik moet toch ook draad bestellen. Ik zie wel wanneer ik weer verder ga.
23 december kwam het elektrische snoer binnen dus kon ik weer
verder met het elektrisch. Na wat ellende met de koplamp schakelaar alles toch
aan de gang gekregen. Toen bedacht ik mij dat een remlicht eigenlijk ook wel
handig is (was in die tijd nog niet verplicht) het is niet alleen handiger maar
ook wel wat veiliger. Dus gaan zoeken naar een geschikt achterlicht en een
bijbehorend remlicht schakelaar. Ik wilde perse een verchroomd achterlicht en
dat uiteindelijk gevonden. (genoeg zwarte en grijze maar dat wilde ik niet en er
moest dus ook nog een nummerplaat verlichting bij. Na veel zoeken gevonden bij
VDMPUCHPARTS en zijn dan wel bromfiets onderdelen maar de TL is niet meer dan
een grote bromfiets en menig bromfiets is waarschijnlijk sneller dan de TL.
Het is nu 6 januari en het prikken is begonnen dus misschien is het einde van Corona nu ook inzicht, maar zo denken ,er is altijd licht aan het eind van de tunnel. Ik heb een aantal onderdelen mooi waterproef geschuurd zodat het bijwerken van het verfwerk ook gedaan kan worden als alles in elkaar zit. De tank zet ik er als laatste op want hier gaat Ineke het LOGO op verven heeft ze voor de TF van Mark ook gedaan zij kan dat strakker dan ik en ik hoop dat dit nu nog zo is maar ik neem aan van wel. De carburateur schoon gemaakt de gaskabel en koppelingskabel gemonteerd. De TL moest nu nog even gekeerd worden op de heftafel zodat het voorwiel er uit kan, het voor spatbord gemonteerd kan worden en dan uiteraard het voorwiel er weer in. 7 januari heb ik andere verplichtingen maar de achtste ga ik weer verder. In het weekeind ga ik nadenken over de kleur biezen.
De achtste is de negende geworden, Het verfwerk is gedaan, het
voorwiel zit er in en is gebiesd. De keus is toch om te gaan voor witten biezen
ook voor de rest, staat best wel mooi op het lichte blauw. Hopelijk eind volgende week en dan weer op zoek naar het volgende project wordt waarschijnlijk de Honda 750 weer aan de gang zien te krijgen.
Het is ondertussen Februari en ik heb domweg geen zin gehad om
verder te gaan, te veel andere dingen aan mijn kop.
De Finale Een paar dagen na de vorst periode de stoute schoenen
aangetrokken, de tank mee naar de garage genomen en gemonteerd. Viel alles mee,
de spiegels er op gezet en het hele spul van de heftafel gehaald en buiten
gezet. Ik vind de opknap beurt geslaagd en wat de rest er van vindt weet ik niet maar ik heb er plezier in gehad. Zeg het zelf maar of het geslaagd is.
|