Opknappen 150TL     gastenboek.jpg (217311 bytes)

Home Dutch English 

 
 

Het verhaal ] De Motoren ] Zijspannen ] Brommers ] Toertochten ] CAMPER ] Onze Auto's ] Huizen ] Her-trouwd ] vakantie 2006 ] Puchjes ] wat is nieuw ] Hond en Kat ] Modellen ] Comment/Links ]

Opknappen 125SVS Opknappen SR150 Opknappen 250SGS Opknappen TF Mark Opknappen 150TL

Het is half 2020, de Chinezen hebben het eerste gedeelte van het jaar compleet verziekt met het Corona Virus dus van rijden en leuke dingen is het tot op heden niets gekomen.
In Juni de stoute schoenen aan getrokken en begonnen met het opknappen van de 150TL, die er niet echt slecht uitzag maar ik wilde hem terug brengen in de staat van de BLAUWE ENGEL en om dat te doen moet er toch eerst gedemonteerd, geschuurd, gepoetst, geschilderd en gemonteerd worden.
Alles dusdanig uitvoeren dat je kan zien dat het een oude maar nette motorfiets is, ik knap op, zorg dat ze technisch redelijk tot goed in orde zijn en vind het onzin om oude gebruiks voorwerpen mooier te maken dan ze ooit geweest zijn

Het ding eerst maar eens op de heftafel gezet, het benodigde gereedschap klaar gelegd en begonnen. Ondertussen is dit de zoveelste Puch die ik ga opknappen dus lukt het demonteren bijna met mijn ogen dicht. De onderdelen die schoon gemaakt moeten worden uitgestald en de onderdelen die geverfd moeten worden voorlopig op geborgen. Alles op mijn manier overzichtelijk ergens in de garage gedeponeerd dus.

 
De schoonmaak onderdelen       De te verven onderdelen

Nu kan het grote schoonmaken beginnen, eerst de wielen aangepakt daar hoeft in principe niets aangedaan te worden ze waren keurig zwart en dat wilde ik maar zo laten misschien dat ik ze nog ga voorzien van een bies, maar dat beslis ik pas als de rest geverfd is.
De volgende stap is het schoonmaken van de kleine onderdelen zoals de steekassen en de swingarm as dit alles daarna weer keurig netjes in de krat gelegd en achter in de garage gezet voor latere tijden (monteren dus).
Dit was echt een leuk klusje want het chroomwerk is zeker niet nieuwe maar absoluut ook niet slecht. Tot en met de uitlaten ziet het er allemaal nog heel acceptabel uit. de staat van de uitlaten doet mij beslissen om er maar nieuwe mooie verchroomde bochten op te gaan zetten.

Om het verfwerk redelijk uit te voeren heb ik geleerd dat je de voorvork het beste uit elkaar kan halen dit is op zich eigenlijk een rot klus maar wel goed te doen. In dit geval had ik geluk want het balhoofd was aan één kant voorzien van een kooilager dus kon ik maar de helft van de kogeltjes verliezen, maar wijs geworden in het verleden heb ik al een flinke voorraad kogeltjes aangeschaft en de bestaande kogeltjes keurig opgevangen tijdens de demontage.
Het demonteren van de telescopen geeft meestal wel wat problemen maar met wat krachttermen en een goede plastic hamer is dat ook wel te doen.

En dan nu naar het verfwerk, de goed kleur verf heb ik uitgezocht en moet ik laten mengen, maar eerst het schuurwerk en alles in de zink primer zetten te beginnen met de voor vork. Hiervan ik tot nu toe een heel klein stukje gedaan. Ben nu in totaal ongeveer 1 week bezig en al lekker opgeschoten.

Ondertussen en overzicht gemaakt van de te bestellen onderdelen te weten:

bullet

2 x uitlaat bochten + Pakkingen

bullet

huls moer telescoop

bullet

km teller kabel

bullet

Verf, kwasten etc

Valt alles mee maar moet wel betaald worden natuurlijk en soms zijn onderdelen duurder dan een complete motorfiets, maar ja meneer Stockl moet er ook aan verdienen.

 

 

 

Het is nu begin december en ik ga de draad weer op pakken.
Ondertussen is alles in de primer gezet en heb ik de verf laten mengen was eerst van plan om een standaard kleur licht blauw te nemen maar deze vond ik toch te blauw dus met een staaltje naar de verfwinkel gegaan en de gewenste kleur laten aan maken. Ik heb goede ervaringen met Wyzonol industrie lak met de kwast dus dat ga ik met deze ook doen. Helaas is het nu veel te koud om de gaan verven. normaal doe ik dat meestal binnen maar door allerlei omstandigheden gaat dat nu niet, dus ben ik aangewezen op de garage voor de zekerheid een klein hete lucht kanon aangeschaft, die is vandaag binnen gekomen dus morgen (of later) verwarmen en beginnen met verven

 


best een mooie kleur blauw maar dat wordt hem dus niet. De volgende foto's zijn waarschijnlijk met de juiste kleur blauw.

 

Het is dus morgen geworden dat ik verder ben gegaan. Het kleine hete lucht kanon is zijn gewicht in goud waard en gelkoof het of niet het krijgt de garage op een wenselijke temperatuur. Zal wel veel elektrisch kosten maar dat is over een poosje toch niet meer te krijgen dus kan ik het beter nu op maken nu het er nog is.
Ik heb een verdeling van de onderdelen gemaakt voor het verven

bullet

eerste de kleine onderelen

bullet

dan de grote onderdelen zoals spatborden, frame en tank

bullet

dan de spatboorden aan de binnen zijde

Vandaag dus de kleine onderdelen geverfd met de juiste kleur eigenlijk vind ik de kleur nu iets te licht maar ik laat het zo.

 

 

 

dit zou de originele kleur moeten zijn en ik vind dat ik er dicht genoeg bij ben.

 

De volgende dag verder gegaan met het verfwerk en dat vordert gestaag. MAAR
Ik heb een oud moulinex oventje waarin in meestal het kleine verfwerk doe, zet dan de oven op circa 50 graden en de timer op circa 30 minuten. Zo ook nu voor dat ik verder ging met het verven.
Helaas is het oventje echt erg oud want de timer doet het niet meer (niet zo heel erg) maar de thermostaat  doet het ook niet meer en in plaats dat meneer moulinex het dan zo gemaakt had dat er niet verwarmd wordt, wordt er nu dus maximaal verwarmd en dat vond het verfwerk niet leuk zie onder het resultaat. De rest ging gelukkig wel goed wel eerst het frame nummer zichtbaar gemaakt al eerder problemen mee gehad..

 

 

 Ik ben weer een paar dagen verder de benodigde onderdelen zijn besteld nu bij Wieser want RBO had de bochten niet op voorraad. Maar volgens mij zijn die jongens 4 handen op 1 buik want de prijzen zijn exact gelijk.
Om de tijd te doden (wachten op de onderdelen alvast de achter brug in elkaar gezet. Ging allemaal vrij soepel en omdat het toch lekker ging ben ik alvast begonnen met het balhoofd, daar ging het dus fout.
Ondanks het feit dat ik erg voorzichtig ben geweest met de kogeltjes was ik er toch twee verloren, tijdens het demonteren. Maar in mijn oneindige wijsheid hier niet naar gaan zoeken want wijs geworden in het verleden had er een flinke hoeveelheid van op voorraad. Helaas de kogeltjes nodig voor de TF en de SG zijn 6mm en de kogeltjes voor de TL zijn dus 5 mm, dus maar weer een nieuwe voorraad besteld, die dingen kosten bijna niets maar ik moet nu dus we weer extra dagen wachten.

 

 

 

15 december kwamen de kogeltjes binnen en op 16 december de onderdelen uit Oostenrijk. Ik heb nu alles binnen het verfwerk is klaar (zal hier en daar tijdens het monteren vast wel ergens beschadigen). Het balhoofd in elkaar gezet en 1 veerpoot gemonteerd de tweede kan nu gebeuren. Dan het voorwiel er los/vast inzetten de standaard er onder en het hele spul met vereende krachten 180 graden draaien zodat de achterkant afgemaakt kan worden.

 

 

20 Dec is bovenstaande allemaal uitgevoerd de vork poten gaven wel wat problemen en helaas zoals ik al opmerkte wat kleine beschadigingen aan het lakwerk maar daar had ik al rekening mee gehouden en als dadelijk alles in elkaar zit ga ik deze beschadigingen netjes wegwerken. Voorlopig staat ze weer op haar eigen pootjes en vanaf nu wordt het echt leuk.

Maandag het gaat er op lijken, achterwiel zit er in , rekje zit er op en voor de grap de uitlaat en de tank er op gezet. Daarna alles klaar gelegd voor het elektrisch (dat was de bedoeling maar helaas geen elektrisch snoer meer, wel vast geprobeerd om de bedrading naar het achterlicht te trekken, maar waar het meestal goed gaat ging het nu fout. Het achterspatbord moet er weer af want ik krijg de draadjes er niet door dus daar nog even mee verder gegaan. Maar geen zin meer dus gestopt ik moet toch ook draad bestellen. Ik zie wel wanneer ik weer verder ga.

 

 

23 december kwam het elektrische snoer binnen dus kon ik weer verder met het elektrisch. Na wat ellende met de koplamp schakelaar alles toch aan de gang gekregen. Toen bedacht ik mij dat een remlicht eigenlijk ook wel handig is (was in die tijd nog niet verplicht) het is niet alleen handiger maar ook wel wat veiliger. Dus gaan zoeken naar een geschikt achterlicht en een bijbehorend remlicht schakelaar. Ik wilde perse een verchroomd achterlicht en dat uiteindelijk gevonden. (genoeg zwarte en grijze maar dat wilde ik niet en er moest dus ook nog een nummerplaat verlichting bij. Na veel zoeken gevonden bij VDMPUCHPARTS en zijn dan wel bromfiets onderdelen maar de TL is niet meer dan een grote bromfiets en menig bromfiets is waarschijnlijk sneller dan de TL.
Direct na de kerstdagen weer verder gegaan met het elektrisch, zowel het achterlicht als de remlicht schakelaar gaven problemen. Het achterlicht paste niet goed op de kromming van het spatbord en de remlicht schakelaar wilde in niet in het zicht plaatsen dus deze heb ik weg gewerkt in de kettingkast. Tijdens het afwerken van de bedrading kwam ik tot de conclusie dat de stuur schakelaar wel erg slecht was dus hiervoor ook maar een nieuwe besteld, gelukkig kwam deze ook nog voor het nieuwe jaar binnen, Maar goed op 31 december zat alles op zijn plek en werkte het dus ook nog.
Op nieuwjaarsdag het zadel er op gezet en gehoopt dat uiteindelijk de Corona ellende overgaat in 2021. De dagen daarna de ketting er om gelegd en de de ketting kast dicht gemaakt. De uitlaten gemonteerd en zelfs de bochten pasten in 1 keer heb ik wel eens anders meegemaakt, kortom het einde is in zicht.

 

 

 

Het is nu 6 januari en het prikken is begonnen dus misschien is het einde van Corona nu ook inzicht, maar zo denken ,er is altijd licht aan het eind van de tunnel. Ik heb een aantal onderdelen mooi waterproef geschuurd zodat het bijwerken van het verfwerk ook gedaan kan worden als alles in elkaar zit. De tank zet ik er als laatste op want hier gaat Ineke het LOGO op verven heeft ze voor de TF van Mark ook gedaan zij kan dat strakker dan ik en ik hoop dat dit nu nog zo is maar ik neem aan van wel. De carburateur schoon gemaakt de gaskabel en koppelingskabel gemonteerd. De TL moest nu nog even gekeerd worden op de heftafel zodat het voorwiel er uit kan, het voor spatbord gemonteerd kan worden en dan uiteraard het voorwiel er weer in. 7 januari heb ik andere verplichtingen maar de achtste ga ik weer verder. In het weekeind ga ik nadenken over de kleur biezen.

 

 

De achtste is de negende geworden, Het verfwerk is gedaan, het voorwiel zit er in en is gebiesd. De keus is toch om te gaan voor witten biezen ook voor de rest, staat best wel mooi op het lichte blauw.
Het is nu wachten tot de verf van de tank goed uit gehard is dan kan Ineke het Logo er op schilderen. dan mag het spul naar buiten en proberen om hem aan de praat te krijgen.

Hopelijk eind volgende week en dan weer op zoek naar het volgende project wordt waarschijnlijk de Honda 750 weer aan de gang zien te krijgen.

 

Het is ondertussen Februari en ik heb domweg geen zin gehad om verder te gaan, te veel andere dingen aan mijn kop.
Wel is de rest nog gebiesd en het logo op de tank gekomen. Het biezen is best wel netjes geworden. Het Logo op de tank is acceptabel, maar ook niet meer dan dat.
En toen ik uiteindelijk wel weer enige aandrang kreeg om het spul af te maken ging het vriezen. Er is nu wel verwarming in de garage maar als het spul klaar is wil ik het ook graag naar buiten brengen en starten en test rit maken en met het huidige weer heb ik daar geen zin in. Dus afwachten maar tot het wat beter weer wordt. Het afmaken kost nu nog zo'n twee uurtjes, tank en de spiegels er op en dan ben ik er.

 

 

De Finale

Een paar dagen na de vorst periode de stoute schoenen aangetrokken, de tank mee naar de garage genomen en gemonteerd. Viel alles mee, de spiegels er op gezet en het hele spul van de heftafel gehaald en buiten gezet.
Benzine en wat tweetakt olie (want ja een Puch kan nou eenmaal niet stoppen met roken (zelf ben ik wel gestopt dus dat helpt ook en beetje aan het milieu)
Eerst geprobeerd om hem aan te trappen met mijn gewone schoenen maar na herhaaldelijk trappen ging dat zeer doen aan mijn tere voetjes, dus maar een motor laars aangetrokken en een spuitbus remreiniger gepakt.
Ja hoor met rem reiniger kwam er leven in en na enig aandringen ging hij zelfs veel leven maken. Het hele spul weer uitgezet, er een nummer bord opgehangen, mijn helm gepakt, het hek open gemaakt, weer gestart en rijden maar.
Deze keer  ben ik volgens mij niets vergeten, de vertragers doen het, de wielen blijven er in zitten en dus maar een rondje gemaakt van een paar kilometer en voelde weer heel goed om weer op zo'n ding te zitten. Nu maar hopen dat we snel het Corona prikje krijgen zodat we die Chinese ellende kunnen vergeten en weer gewoon toer tochtjes kunnen gaan maken. Helaas had ik geen krimpkous meer en de winkels zijn dankzij Corona niet open en om nou een beetje krimpkous te gaan bestellen via internet gaat mij te ver want dan zijn de porto kosten ongeveer 10 keer de materiaal kosten.

Ik vind de opknap beurt geslaagd en wat de rest er van vindt weet ik niet maar ik heb er plezier in gehad. Zeg het zelf maar of het geslaagd is.