Opknappen 125SVS     gastenboek.jpg (217311 bytes)

Home Dutch English 

 
 

Het verhaal ] De Motoren ] Zijspannen ] Brommers ] Toertochten ] CAMPER ] Onze Auto's ] Huizen ] Her-trouwd ] vakantie 2006 ] Puchjes ] wat is nieuw ] Hond en Kat ] Modellen ] Comment/Links ]

Opknappen 125SVS Opknappen SR150 Opknappen 250SGS Opknappen TF Mark Opknappen 150TL

Bij ons is het vaste ritueel, bijna elke avond even samen op marktplaats kijken of er nog mooie motorfietsen staan.
Op de één of andere manier ben ik als een blok voor de Puch gevallen, naast de Honda, die vind ik ook erg mooi. Ik ben een vrouw dus kijk ik alleen naar de buitenkant. Het blok van de Puch 175SV, met dat op een vliegtuigmotor lijkende luchtfilter vind ik héél mooi, hoewel de zwarte SG van Henk lekkerder rijdt.
Henk had op zijn werk op internet zitten kijken (ja in de tijd van de baas) en mailde mij een foto van een oerlelijke groene Puch naar huis. Met als tekst “Ga er maar aan staan”. Wat het precies was wist hij ook niet, volgens de advertentie een SG150, zelfs ik weet dat deze niet bestaat (corrigeer mij als ik het fout heb), maar na één blik op de foto was ik verkocht, hij had notabene 2 vliegtuigmotoren !!

 puch175SVS-01.jpg (41601 bytes) puch175SVS-04.jpg (43680 bytes)    puch175SVS-02.jpg (40601 bytes)

Het kostte wel wat overredingskracht om Henk zover te krijgen dat hij belde en een afspraak maakte om te gaan kijken. Het ding stond in Nijeveen, niet naast de deur dus.

Ik heb er een hekel aan om zover auto te rijden (ik maak al km’s genoeg vind ik) maar hier wilde ik mee naartoe. Hij stond bij Wim ter Braake motoren, zij hadden hem, op verzoek van Henk, aan het lopen gemaakt en ja hij liep mooi. Henk had nog steeds zo iets van “wat moeten we er mee”, maar ik zag het helemaal zitten. Een paar keer lief kijken en Henk ging voor de bijl, met de restrictie dat ik hem zelf op moest knappen. Dat vond ik niet zo’n punt, tenslotte ben ik niet voor niets de jongste van de zes meiden, mijn vader leerde ons al jong dat we best zelf een band kunnen plakken, of nieuwe kogeltjes in het lager van je fiets kon zetten. Ook mijn brommer haalde ik regelmatig uit elkaar, maar moest dan wel lopend met ’t ding naar de fietsenmaker omdat ik onderdelen over hield.
Dus alleen slopen, schuren, plamuren en lakken moest ik toch wel kunnen , zolang het blok maar niet uit elkaar hoeft, dacht ik. Dus dat beloofde ik grif en zo was de Puch gekocht. Henk, die valt op kleine lelijke motorfietsjes, wilde nog een proefrit maken op iets zwarts wat nergens op leek.

Terwijl ik liep te wachten tot hij terug was kwam ik in een loods met oudere motorfietsen terecht en daar stond een plaatje van een CB750, (1981) blauw en héél erg mooi ! Hij had alleen de verkeerde wielen en een lelijke uitlaat, maar voor de rest was’ie schitterend.

hondacb750k_03.jpg (108008 bytes)

Wim ter Braake zag mij kijken, haalde de Honda naar buiten en startte hem en zei dat ik wel een stukje kon gaan rijden….. en weer was ik verkocht, maar nu Henk nog, die was inmiddels terug met zijn “Lelijkerd”, die liep toch niet helemaal lekker. Hij zag mij bij de Honda staan en zei, voor ik wat kon zeggen “Oke die is dan voor je verjaardag, dan krijg je verder niets meer” . Hij was zeker vergeten dat ik ook net een motorjas en handschoenen had gekocht bij Wim in de shop, ja soms is ouder worden wel leuk !! Maar goed het was eind december 2006 en ik ben 1 januari jarig dus waarom zou ik protesteren. Zo gingen wij dus naar huis met een Lelijke groene, maar ozo leuke, Puch en een plaatje van een Honda CB750.

Door familie verplichtingen en feestdagen hadden we geen tijd om de garage in te gaan, dat moest wachten tot het tweede weekeinde van Januari.

Ondertussen wisten we dat het een SVS was (de twee vliegtuigmotoren wezen daar natuurlijk op zei Henk), maar nog leuker. Dachten we eerst aan een 175SVS, maar na Harry geraadpleegd te hebben bleek het een 125SVS, waarvan er toch beduidend minder zijn, dus zeldzamer. En ondanks zijn lelijkheid is de SVS helemaal compleet, niet verrot en eigenlijk helemaal niet zo slecht.
Het uit elkaar halen was geen probleem alleen moest Henk koken want daar had ik geen tijd voor. Nadat hij in duizend stukjes was, heb ik geschuurd en in de primer gezet, het aluminium schoon gemaakt en gepoetst.

puch125SVS (8).JPG (945505 bytes) puch125SVS (12).JPG (969317 bytes)
puch125SVS (14).JPG (928200 bytes) puch125SVS (7).JPG (940666 bytes)
I
n Rotterdam de zelfde kleur groene verf laten mengen –dat klinkt gemakkelijker dan het was, want zelfs op een motorrit (in colonne) zie ik kans om te verdwalen- Maar na drie keer langs de zelfde Moskee te zijn gereden vond ik de winkel, waar een alleraardigste man me hielp en vooral goed advies gaf.

Het verven moest even wachten want er moest ook nog een nieuwe keuken geplaatst worden, daar tussen door lag er nog een dochter met griep op bed en een schoondochter in ’t ziekenhuis, beiden met een klein kind en zwanger, dus de monteur moest Oma spelen.
Intussen hebben Henk en ik er een prachtige kleindochter bij en zo zachtjes aan komt er weer wat rust in huize Scholten en kan er weer gesleuteld worden.

puch 125svs (24).JPG (2661927 bytes)
puch 125svs (39).JPG (2670136 bytes) puch 125SVS (45).JPG (2575154 bytes) puch 125svs (71).JPG (967699 bytes) puch 125svs (68).JPG (967608 bytes) puch 125svs (67).JPG (962490 bytes)

In tussen heeft Henk ook een Puch 125 SV (is trouwens een 150TL, rode stond ook bij Wim) gekocht, met een zweefzadel, wat ik er af gehaald heb voor MIJN SVS, hij krijgt de Buddy.
De SV van Henk heeft lelijke lak maar is verder goed. Als ik de groene goed krijg (en dat is gelukt) wil ik de volgende winter eens aan de rode beginnen, die hoeft niet helemaal uit elkaar, alleen de tank er af, die is echt niet mooi en verder wat plekjes bij werken. De druipers zie je niet als hij maar hard genoeg rijd.
Wat betreft die rode, dat wordt nog even uitgesteld want ik ben nu begonnen aan een SR150 scooter.