Opknappen SR150     gastenboek.jpg (217311 bytes)

Home Dutch English 

 
 

 Het verhaal ] De Motoren ] Zijspannen ] Brommers ] Toertochten ] CAMPER ] Onze Auto's ] Huizen ] Her-trouwd ] vakantie 2006 ] Puchjes ] wat is nieuw ] Hond en Kat ] Modellen ] Comment/Links ]

Opknappen 125SVS Opknappen SR150 Opknappen 250SGS Opknappen TF Mark Opknappen 150TL

Na het succes van de SVS ben ik begonnen met de scooter het is nog niet veel maar hij is al gedeeltelijk uit elkaar gehaald. Het slopen ging in het begin moeilijk, het leek wel een fort zo moeilijk zit zo'n scooter in elkaar, maar eenmaal begonnen toch vrij eenvoudig. .
We gaan eerst proberen om hem aan de gang te krijgen voordat we besluiten om ook het blok uit elkaar te halen. Het begin met het schuurwerk is gemaakt op 1 oktober 2007.

res SR 071001 (1).JPG (1007958 bytes) res SR 071001 (2).JPG (929021 bytes) res SR 071001 (3).JPG (1001901 bytes) res SR 071001 (4).JPG (981279 bytes) res SR 071001 (5).JPG (1004637 bytes) res SR 071001 (6).JPG (991708 bytes)

Het project scooter was tijdelijk stil gezet door tijd gebrek. In 2009 diende zich weer een SR 150 aan.
Deze SR150 was al gedemonteerd en zou geheel compleet zijn en ook geschuurd en gedeeltelijk in de primer gezet zijn. Op naar Brabant waar het ding te koop stond. En ja wel hoor het spul leek compleet en was niet al te duur. Nu wordt deze SR150 opgeknapt en eventueel met onderdelen van de vorige, als dit nodig zou blijken te zijn.
sr150-2.JPG (482637 bytes) sr150-2 (1).JPG (469627 bytes) 

Het opknappen is in juli 2009, direct na de vakantie begonnen. Het schuurwerk afgemaakt alles in de primer gezet en de juiste kleur aan laten maken zodat er geschilderd kan worden.
De scooter wordt licht/donker grijs ipv licht/hard blauw.
sr150-2 (5).JPG (963214 bytes) sr150-2 (6).JPG (968581 bytes) sr150-2 (7).JPG (1017107 bytes) sr150-2 (8).JPG (926398 bytes) sr150-2 (9).JPG (961141 bytes) sr150-2 (10).JPG (896144 bytes) sr150-2 (11).JPG (888500 bytes)

Toen ik zover was dat er geschilderd kon worden, de donkere kleur eerst maar open gemaakt en deze leek niet op de kleur die ik eigenlijk wilde, maar was wel mooi en terug gaan naar de verfmenger kon niet want die was al gesloten. Dus maar aan de slag met de donkere kleur die dicht bij blauw/grijs zit. Volgens Ineke eerder blauw dan grijs en ondanks dat ik dat wel met haar eens ben blijf ik er bij dat het meer grijs is. Toen het donkere eenmaal er op zat de volgende bus open gemaakt en daar schrok ik van, het lijkt wel roze en het dekte van geen kant, toch ook hier mee verder gegaan en ik moet zeggen de combinatie is wel heel mooi.
sr150-2 (12).JPG (1026132 bytes) sr150-2 (13).JPG (947227 bytes) sr150-2 (16).JPG (924705 bytes) sr150-2 (17).JPG (952319 bytes) sr150-2 (18).JPG (1030509 bytes) sr150-2 (20).JPG (1012898 bytes) sr150-2 (19).JPG (1027218 bytes) 

Het begin met het in elkaar zetten is op zondag 19 juli 2009 begonnen. Nu eerst mechanisch verder dan nog een keer schuren en verven.
Zodra het frame in elkaar zit en het voorwiel klaar is kan het achterwiel er uit en geschuurd en geverfd worden
sr150-2 (21).JPG (938745 bytes) sr150-2 (22).JPG (952440 bytes)

Zomaar voor de lol een beetje aangekleed
sr150-2 (24).JPG (910470 bytes) sr150-2 (25).JPG (940357 bytes) sr150-2 (26).JPG (920010 bytes)

Nadat ik eerst de nieuwe oude camper naar onze wensen had aangepast, ombouwen radio, telefoon en achteruit rij camera, plankjes in de hangkast en wat andere kleine dingetjes, ben ik weer verder gegaan met de scooter. Het voorwiel is geschilderd en weer voorzien van de band, het voorspatbord en het voorwiel zijn geplaatst. Ook uitgezocht of er nog missende onderdelen zijn, maar tot op heden is het ding echt helemaal compleet. Ik wil alleen de bedragding en de kabels vernieuwen.
De volgende stap was het achterwiel verven en monteren.
sr150-2 (27).JPG (1009623 bytes) sr150-2 (28).JPG (1011863 bytes) sr150-2 (29).JPG (1025717 bytes) sr150-2 (35).JPG (527195 bytes)

Daarna eerst de gaskabel maar vernieuwd, toen deze eenmaal zat kon ik het niet laten en heb ik wat benzine in de carb gegooid en geprobeerd te starten. Uiteraard lukte dit niet, dus maar even een hulp tankje gemaakt en opnieuw geprobeerd te starten. Na ongeveer een halfuur trappen kwam er leven in, nog een poosje trappen en jawel hoor hij liep en niet eens slecht. De garage stond uiteraard blauw dus dat was het voor die dag. Daarna lag het weer een tijdje stil, maar op zaterdag 17 oktober weer vol goede moed begonnen met de overige kabels. Eerst maar eens de moeilijkste, de versnellingskabel. Dat viel dus tegen want de constructie van het mechanisme is door een e.e.a. idioot uitgedacht, 1 lange kabel heen en weer en natuurlijk was mijn kabel ongeveer 5 cm te kort. Tevens is het monteren van het mechanisme bij het blok ook geen pretje. kortom geen zin meer na ongeveer 4 uur klooien. Het internet maar opgegaan en een originele kabel besteld bij meneer Puch.
Maandag 19 oktober de achterzijde afgemaakt, ik had immers geen versnellingskabel, en kon daar dus niet mee verder, die moet er eerst in, dan pas kan het beenschild geplaatst worden. 
De achterzijde liep vlekkeloos en is inclusief de tank klaar. Ben helaas tot de conclusie gekomen dat ik twee sierstripjes mis aan de rechterzijde (accu berging), wie ze heeft mag ze opsturen
Nu dus maar wachten op de versnellingskabel, dan kan ik weer verder.
sr150-2 (30).JPG (529181 bytes) sr150-2 (31).JPG (530030 bytes) sr150-2 (32).JPG (536224 bytes) sr150-2 (33).JPG (532820 bytes)

Op zondag de versnellingskabel bestelt plus wat andere onderdelen voor de andere Puchjes en jawel hoor op donderdag was alles binnen. Wat moeten we toch beginnen zonder internet.  De zondag en maandag daarop de kabels vernieuwd en gelijkertijd ook een kabelboom gemaakt. Het beenschild gemonteerd en dat was het wel weer voor die dagen. Het is nu nog een kwestie van de snelheidskabel, het elektrisch aansluiten en afmonteren.
Begonnen met het afmonteren aan de linkerzijde en de achterkant geplaatst. dit liep lekker makkelijk en was schoon werk. Hopelijk het volgend weekeind helemaal afmonteren en starten en rijden.

http://hejima.f-snet.com/sr150-2 (36).JPG (516744 bytes) sr150-2 (37).JPG (483072 bytes) sr150-2 (38).JPG (509831 bytes)

Dat afmonteren is gelukt, evenals het elektrisch maar dat starten en rijden is niet gelukt. Toen ik zo ver was wilde het kreng niet starten. Op de een of andere manier krijgt hij te weinig benzine. Dus ga ik eerst maar eens op vehikel kijken voor een andere benzine kraan en de carb nog een keer schoon maken. Zonder de achterkant maar met hulp tankje liep ze uitstekend. Als ik nu de benzine slang los maak van de carb komt er een klein pis straaltje uit en het lijkt of de carb weer verstopt zit. De bougie wordt niet nat dus verzuipen kan niet. Kan nooit veel zijn maar het ontbreekt aan tijd op het moment.
sr150-2 (40).JPG (531290 bytes) sr150-2 (42).JPG (530611 bytes) sr150-2 (41).JPG (530138 bytes) sr150-2 (43).JPG (529468 bytes)

Ondertussen is het starten opgelost, het had niets te maken met verzuipen of geen benzine krijgen maar was een slippende koppeling. De aandruk veertjes wat strakker gezet en het probleem was opgelost. Nu maar wachten op beter weer zodat er een langere proefrit gemaakt kan worden.
Die langere proefrit is gemaakt en helaas was ik vergeten het blok goed vast te zetten, wat tot gevolg had dat de ketting brak, gelukkig was ik niet ver van huis.

Het blok goed vast gezet en de ketting vernieuwd en nu gaat het goed, toch al gauw weer zo'n 500 km mee weg gereden.