|
Na het succes van de SVS
ben ik begonnen met de scooter het is nog niet veel maar hij is al
gedeeltelijk uit elkaar gehaald. Het slopen ging in het begin moeilijk, het
leek wel een fort zo moeilijk zit zo'n scooter in elkaar, maar eenmaal
begonnen toch vrij eenvoudig. . Het project scooter was
tijdelijk stil gezet door tijd gebrek. In 2009 diende zich weer een SR 150
aan. Het opknappen is in juli
2009, direct na de vakantie begonnen. Het schuurwerk afgemaakt alles in de
primer gezet en de juiste kleur aan laten maken zodat er geschilderd kan
worden. Toen ik zover was dat er geschilderd kon
worden, de donkere kleur eerst maar open gemaakt en deze leek niet op de
kleur die ik eigenlijk wilde, maar was wel mooi en terug gaan naar de
verfmenger kon niet want die was al gesloten. Dus maar aan de slag met de
donkere kleur die dicht bij blauw/grijs zit. Volgens Ineke eerder blauw dan
grijs en ondanks dat ik dat wel met haar eens ben blijf ik er bij dat het
meer grijs is. Toen het donkere eenmaal er op zat de volgende bus open
gemaakt en daar schrok ik van, het lijkt wel roze en het dekte van geen
kant, toch ook hier mee verder gegaan en ik moet zeggen de combinatie is wel
heel mooi. Het begin met het in elkaar zetten is op
zondag 19 juli 2009 begonnen. Nu eerst
mechanisch verder dan nog een keer schuren en verven. Zomaar voor de lol een beetje aangekleed Nadat ik eerst de nieuwe oude camper
naar onze wensen had aangepast, ombouwen radio, telefoon en
achteruit rij camera, plankjes in de hangkast en wat andere kleine dingetjes,
ben ik weer verder gegaan met de scooter. Het voorwiel is geschilderd en
weer voorzien van de band, het voorspatbord en het voorwiel zijn geplaatst.
Ook uitgezocht of er nog missende onderdelen zijn, maar tot op heden is het
ding echt helemaal compleet. Ik wil alleen de bedragding en de kabels
vernieuwen. Daarna eerst de gaskabel maar vernieuwd, toen
deze eenmaal zat kon ik het niet laten en heb ik wat benzine in de carb
gegooid en geprobeerd te starten. Uiteraard lukte dit niet, dus maar even
een hulp tankje gemaakt en opnieuw geprobeerd te starten. Na ongeveer een
halfuur trappen kwam er leven in, nog een poosje trappen en jawel hoor hij
liep en niet eens slecht. De garage stond uiteraard blauw dus dat was het
voor die dag. Daarna lag het weer een tijdje stil, maar op zaterdag 17
oktober weer vol goede moed begonnen met de overige kabels. Eerst maar eens
de moeilijkste, de versnellingskabel. Dat viel dus tegen want de constructie
van het mechanisme is door een e.e.a. idioot uitgedacht, 1 lange kabel heen
en weer en natuurlijk was mijn kabel ongeveer 5 cm te kort. Tevens is het
monteren van het mechanisme bij het blok ook geen pretje. kortom geen zin
meer na ongeveer 4 uur klooien. Het internet maar opgegaan en een originele
kabel besteld bij meneer Puch. Op zondag de versnellingskabel bestelt plus wat andere onderdelen voor de andere Puchjes en jawel hoor op donderdag
was alles binnen. Wat moeten we toch beginnen zonder internet. De
zondag en maandag daarop de kabels vernieuwd en gelijkertijd ook een
kabelboom gemaakt. Het beenschild gemonteerd en dat was het wel weer voor
die dagen. Het is nu nog een kwestie van de snelheidskabel, het elektrisch
aansluiten en afmonteren. Dat afmonteren is gelukt, evenals het
elektrisch maar dat starten en rijden is niet gelukt. Toen ik zo ver was
wilde het kreng niet starten. Op de een of andere manier krijgt hij te
weinig benzine. Dus ga ik eerst maar eens op vehikel kijken voor een andere
benzine kraan en de carb nog een keer schoon maken. Zonder de achterkant
maar met hulp tankje liep ze uitstekend. Als ik nu de benzine slang los maak
van de carb komt er een klein pis straaltje uit en het lijkt of de carb weer
verstopt zit. De bougie wordt niet nat dus verzuipen kan niet. Kan nooit
veel zijn maar het ontbreekt aan tijd op het moment. Ondertussen is het starten opgelost, het
had niets te maken met verzuipen of geen benzine krijgen maar was een
slippende koppeling. De aandruk veertjes wat strakker gezet en het probleem
was opgelost. Nu maar wachten op beter weer zodat er een langere proefrit
gemaakt kan worden. Het blok goed vast gezet en de ketting vernieuwd en nu gaat het goed, toch al gauw weer zo'n 500 km mee weg gereden.
|