Starlett Opknappen     gastenboek.jpg (217311 bytes)

Home Dutch English 

 
 

Up

Ondanks het feit dat de Starlett goed loopt, maar er beslist niet uitziet, toch maar besloten om het ding er wat beter uit te laten zien.
Ergens in de tweede helft van 2012 het motorfietsje op de heftafel gezet en rustig aan uit elkaar gaan halen.
Het motorblokje schoon gemaakt en het plaatwerk geschuurd en in de primer gezet.
Daarna eens na gaan denken over de kleur. Ik wilde het goedkoop houden dus het moest een standaardkleur metaalverf worden.
Ik dacht dus aan hamerslag licht groen (in die kleur is de Starlett ooit uitgevoerd), maar helaas de GAMMA had alleen hamerslag licht blauw en als het dan toch geen originele kleur wordt dan maar brandweer rood.
Dus een pot verf, twee goede kwasten en een rolletje gekocht.

In de primer ja zelfs de voorvork is gedemonteerd, wilde ik eerst niet doen want dan vliegen de kogeltjes van het balhoofd om je oren, maar het moest echt om het een beetje toonbaar te kunnen schilderen.

 

Het betere verfwerk kan nu beginnen.

 

Nu eens met mijn verstand naar de wielen gekeken. De spaken waren dusdanig slecht dat ze echt aan vernieuwing toe waren, Was ik niet blij mee, want ik wilde het goedkoop houden. Maar een spakenboer uit Groningen leverde ze voor iets meer dan 100 Euro inclusief de nippels, is natuurlijk niet goedkoop maar is overheen te komen. Het voorwiel is ondertussen gespaakt en veel is er weer in elkaar gezet.

Maar Koning winter gooit roet in het eten en ik heb geen verwarming in de garage en om nou met kouwe klauwen dat ding in elkaar te gaan zetten is niet echt leuk.
Trouwens ik had kabels, handvatten en een koplamp ring nodig. Vehikel in december gemist maar Rosmalen in Januari heb ik wel kunnen bezoeken en daar ook de nodige onderdelen gekocht.

De eerste maandag in Februari rustig aan weer begonnen. Alle kabels, behalve de snelheidsmeter kabel zijn er op gezet en het werkt zelfs.
De carburateur schoongemaakt en terug geplaatst en het ding is klaar om gestart te gaan worden.
Daar is het die dag niet meer van gekomen, geen benzie en geen zin om af te tappen of om het te gaan halen.

Uit nood geboren en omdat het weer behoorlijk te koud was maar besloten om eerst het achterwiel opnieuw te gaan spaken, dat kan ik in de huiskamer doen waar het wel warm is. Het achterwiel in de garage uit elkaar gehaald de velg toonbaar gemaakt en gaan spaken. Verder zo veel mogelijk in elkaar gaan zetten zodat er toch gestart kon gaan worden.

Vele dagen later benzine gehaald en vol goede moed aan de hendel getrokken, uiteraard niet starten dus, wel vonken en benzine. maar wijs geworden met de Puch scooter 150SR ben ik maar gelijk gaan kijken naar de koppeling en dat bleek inderdaad het probleem te zijn.  De koppeling slipte niet veel maar wel te veel om hem door de compressie heen te trekken. Boormachine gepakt en dop 17 en dit op het vliegwiel gezet en na enig aandringen liep hij dus wel. Maar om nou altijd met een boormachine te starten is het ook niet helemaal. De koppeling uit elkaar gehaald, de platen waren helemaal niet zo slecht, maar de drukstift was iets te lang waardoor er niet voor 100% gekoppeld werd. De drukstift iets afgedraaid het spul weer in elkaar gezet en ja hoor nu trok ik hem makkelijk door de compressie.
Het starten gaat eerst nog een beetje moeilijk maar het gaat. Nieuwe bougie en bougie kabel deed wonderen.
Snel verder afgebouwd zodat het spul van de heftafel gehaald kon worden en naar buiten kon. Het is ondertussen al wel half mei geworden. Niet dat het weer nou zoveel beter is geworden in de lente van 2013, maar je moet wat.
Er moest nog één probleem opgelost worden en dat was het achterlicht, er was niet aan een leuk achterlicht te komen dus dit zelf gemaakt van een kentekenplaat verlichting van een auto. Ook nog twee hele leuke ouderwetse kapjes gekregen van AUTO COMFORT in Zwijndrecht en als ik weer wat meer tijd heb ga ik deze gebruiken om een ander achterlicht te maken.
De verlichting werkt in ieder geval en deze zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken want zoveel ritten zal ik er niet mee rijden, want zoals in het aanvangs verhaal ooit geschreven

Met 98cc en een top snelheid van ongeveer 65 km zal dat nog wel even duren.


Ondertussen is de eerste proefrit door Ineke uitgevoerd en op wat kleine puntjes na kunnen we zeggen dat de Starlett in oude glorie hersteld is.
De kleine puntje bestaan uit de voorrem en hier en daar wat boutjes en moertjes natrekken en een sticker plakken op het frame. Daarna nog even hier en daar wat rode verf smeren.
Is verkocht omdat iemand hem erg leuk vond en ik er toch niets mee deed.

Up